کد مطلب:29553 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:105

بیرونِ درون












5239. امام علی علیه السلام: [ خداوند] عزّوجل جداست، امّا نه با فاصله ای بر اساس مسافت.[1].

5240. امام علی علیه السلام: در صفات، با همه آنچه آفریده، مباینت (تفاوت) دارد.[2].

5241. امام علی علیه السلام: با چیزها به خاطر تسلّط و قدرتش بر آنها مباینت دارد و چیزها به دلیل فروتنی شان نزد او و رجوعشان به سوی او با او مباینت دارند.[3].

5242. امام علی علیه السلام: این گونه نیست كه اشیا (موجودات)، خدا را در برگرفته باشند، او را با خود حمل كنند و یا در بر بگیرند؛ یا آن كه اشیا، خدا را به دوش بكشند و كج و راستش كنند. او نه در درون اشیا فرو رفته و نه از آنها بیرون است.[4].

5243. امام علی علیه السلام: او، در همه چیزها هست؛ امّا نه با آنها آمیخته است و نه دور از آنهاست.[5].

5244. امام علی علیه السلام: از چیزها جداست؛ امّا نه بر پایه اختلاف مكان ها. و در چیزها هست؛ امّا نه به شكل آمیخته شدن با آنها.[6].

5245. امام علی علیه السلام - هنگامی كه روحانی یهودی از وی پرسید كه: آیا خدا در آسمان است یا در زمین؟ -: «خداوند عزّوجل، آفریننده مكان است. بنابراین، مكانی برای او نیست، و جلیل تر از آن است كه مكانی وی را در برگیرد. او در همه جا هست، بدون مماس بودن و بدون مجاورت داشتن با مكان.

علمش بر آنچه در آنهاست، احاطه دارد، و هیچ چیزی از آنها از دایره ساماندهی او بیرون نیست، و من تو را از چیزی كه در یكی از كتاب های شما آمده - و تأییدی بر گفته من است -، خبر می دهم. آیا اگر آن را بشناسی، ایمان می آوری؟».

گفت: آری.

فرمود: «آیا در یكی از كتاب هایتان نیافتید كه موسی بن عمران علیه السلام، روزی نشسته بود كه فرشته ای از مشرق آمد و موسی علیه السلام به وی گفت: "از كجا آمده ای؟ ". گفت: از پیش خدای عزّوجل.

آن گاه، فرشته ای دیگر از مغرب آمد و موسی علیه السلام به وی گفت: "از كجا آمده ای؟ ". گفت: از نزد خداوند.

و فرشته دیگری آمد و گفت: من از آسمان هفتم، از نزد خدای والا به نزد تو آمده ام.

و فرشته ای دیگر آمد و گفت: از هفتمین طبقه زیرین زمین، از نزد خداوند پیروزمند آمده ام.

موسی علیه السلام گفت: "منزّه است آن كه هیچ مكانی از او تهی نیست و به هیچ مكانی از مكان دیگر، نزدیك تر نیست "».

یهودی گفت: گواهی می دهم كه حقیقت، همین است و تو به مَسنَد پیامبرت، از كسی كه بر آن نشسته است، سزاوارتری.[7].

5246. امام علی علیه السلام: مرز همه چیزها با خدا، دوریِ آنهاست از شباهت به خدا، و دوریِ خداست از شباهت به آنها.

او در چیزها (موجودات)، حُلول نمی كند تا گفته شود: «او در درون آنهاست»، و از آنها دور نیست تا گفته شود: «او از اشیا، فاصله دارد» و از آنها خالی نیست تا گفته شود: «كجاست؟»؛ بلكه خدای عزّوجل، از جهت علم، بر آنها احاطه دارد و به آفرینشش آنها را استوار ساخته است و به حفظش، آنها را شماره كرده است.

نه پوشیده های اعماق آسمان از او پنهان است، و نه پیچیدگی های نهفته در تاریكی شبِ تار، و نه آنچه در آسمان های بالا تا زمین های پایین هست. برای هر چیزی از چیزها[ ی عالَم]، نگاهبان و مراقبی است، و هر چیزی از آنها با چیزی احاطه شده و او بر احاطه دارندگان [ نیز]، احاطه دارد.[8].









    1. الكافی: 5/140/1، التوحید: 2/308، بحار الأنوار: 34/304/4.
    2. عیون أخبار الرضا: 15/121/1، التوحید: 26/69، بحار الأنوار: 2/222/4.
    3. نهج البلاغة: خطبه 152. نیز، ر. ك: الكافی: 1/134/1، التوحید: 3/41، الغارات: 171/1.
    4. نهج البلاغة: خطبه 186، الاحتجاج: 116/477/1، بحار الأنوار: 14/312/77.
    5. الكافی: 4/138/1، التوحید: 2/308، بحار الأنوار: 34/ 304/4.
    6. الكافی: 4/18/8، تحف العقول: 92، التوحید: 27/73، الأمالی، صدوق: 515/399.
    7. الإرشاد: 201/1، الاحتجاج: 124/494/1، بحار الأنوار: 2/309/3.
    8. الكافی: 1/135/1، التوحید: 3/42، الغارات: 172/1، بحار الأنوار: 15/269/4.